Heb je de laatste tijd veel gehoord over NFT’s en de metaverse? Hoewel dit een fascinerende ontwikkeling is voor de schoenenbranche, heeft het me doen nadenken over wat we zouden missen als mode volledig digitaal zou zijn. Mijn conclusie? Of we ons er nu van bewust waren of niet, we zouden ons tastzintuig missen.
Toen fysieke winkels na lockdowns weer opengingen, was een van de dingen die ons ondanks de risico’s terug naar de winkel trokken, het vermogen om onze potentiële aankopen te voelen. De aanwezigheid van antibacteriële gel aan de voorkant van veel winkels ging ervan uit dat we dat niet zomaar zouden zijn op zoek bij de goederen binnen. Hoewel het aanraken van iets of iemand een nieuw gevoel van onhandigheid heeft gekregen, hunkeren we er nog steeds naar. Een knuffel van iemand van wie je houdt heeft nog nooit zo goed gevoeld, en het strelen van een mooie leren schoen kan ook een schuldig genoegen zijn.
Of winkels nu open zijn of niet, als oprichter van een schoenenmerk zult u zich waarschijnlijk bezighouden met online detailhandel. Uw klanten kopen online met hun ogen, emoties en intellect, maar missen waarschijnlijk het gebruik van hun andere zintuigen, al dan niet bewust. Hoewel online winkelen niet te vergelijken is met slechtziend zijn tijdens het winkelen in een winkel, kan het aanvoelen alsof we belangrijke zintuiglijke input missen.
Dus hoe kunt u een gevoel van tactiliteit toevoegen aan de online schoenenwinkelervaring die u uw klanten biedt? Hier zijn enkele ideeën voor u om op te riffen met uw eigen website:
Tik op video’s
Door korte video’s op uw website op te nemen van mensen die uw producten aanraken, kunnen uw klanten zich voorstellen dat hun eigen handen of voeten hetzelfde doen. Ze zullen zien hoe het leer of de stof beweegt bij aanraking. Is het stug of heerlijk zacht? Zal de vleug van een voering van imitatiebont tussen je vingers bewegen wanneer je wordt gestreeld?
U kunt het gezicht van de persoon opnemen, of zijn hand of voeten en uw product naderen.
ASMR inspo.
ASMR of autonome sensorische meridiaanrespons wordt door Wikipedia gedefinieerd als “een tintelend gevoel dat meestal begint op de hoofdhuid en langs de achterkant van de nek en de bovenste wervelkolom beweegt.” Als die beschrijving je verbijsterd laat, typ dan “ASMR” in YouTube. Het is een raar en prachtig fenomeen, maar wel een die je zou kunnen inspireren om wat mooie audio toe te voegen aan je video-inhoud.
Hoe klinken je schoenen als je ze aanraakt of binnenloopt? Zouden uw klanten een zalige zucht slaken als ze de laarzen of pantoffels aantrokken die ze bij u kochten? Klinkt het tikken van je hoge hakken op een houten vloer aangenaam zelfverzekerd? Overweeg hoe u het audiogevoel van uw klanten kunt stimuleren op een manier die bij uw merk past.
Creatief exemplaar
Probeer vergelijkingen op te nemen tussen uw schoenen en bekende objecten of sensaties in uw productbeschrijvingen, bijvoorbeeld
- Dekbedden voor je voeten
- Zacht als een pasgeboren kitten
- Knuffels voor je voeten
- Licht als een sneeuwvlok
- Als handschoenen voor je voeten
Elk van deze voorbeelden helpt uw klant zich voor te stellen hoe het voelt om uw schoenen te dragen.
Als uw merkstem luchtig is, verras en amuseer uw klanten dan met eigenzinnige vergelijkingen. Speelsheid is effectief als het gaat om het opbouwen van een emotionele band met uw klanten.
Tactiele feedback
Wanneer u klanten om feedback over uw producten vraagt, voeg dan een vraag toe over hoe zij zich voelen. In plaats van “Hoe comfortabel zijn deze schoenen?” stel inkopers de open vraag “Hoe voelen je nieuwe schoenen?”
Het lezen van beoordelingen van echte mensen in plaats van de mening van een merk over zijn eigen producten kan het gevoel hebben dat u het advies van een vertrouwde collega hebt gekregen. Je bent in staat om je in hun positie voor te stellen en de sensaties die ze voelden in je eigen verbeelding na te bootsen.
Ik hoop dat dit je heeft geïnspireerd om te beginnen met het tastbaar maken van je schoenenwebsite. Ik zou u ook willen aanmoedigen om uw krachtige tactiele schoenenmerkinhoud te gebruiken in uw e-mailmarketing en sociale media.
Oprichters van schoenenmerken delen graag hun eigen e-commerce tips en ervaringen met elkaar in mijn ledengroep The Shoe Community. Om te profiteren van hun advies hoeft u alleen maar uw aanvraag in te dienen.